Vaše dotazy a odpovědi

Na téma: Pracovní právo

 Odpovědi 51 - 60 z celkem 140
Strana:    ««  «  3  4  5  6  7  8  9  »  »» 
Dotaz z 07.12.2009 19:56
Vážená organizace .
Prosím o zodpovězení dotazu .
Zaměstnavatel snižuje stav zaměstnanců - dostal jsem výpověď - dohodu o ukončení pracovního poměru . v souladu s parag. 67 , odst. 1 zákoníku práce v platném znění náleží zaměstnanci odstupné v dohodnuté výši 10 000,- Kč , požadoval jsem 2 průměrné platy ( dříve to tak bylo ) . Bylo mi řečeno , že musím podepsat ihned a pokud nepodepíši nedostanu vůbec nic protože firma peníze nemá . Pod touto pohrůžkou jsem dohodu podepsal , ale myslím si , že bych měl nárok na vyší odstupné , hrubý plat jsem měl - 07 - 17 000,- prům. na hod. 92,39 , 08 - 17 000,- prům. na hod. 96,48 , 09 - 17 000,- prům.na hod. 96,52 , 10 - 10 000,- prům. na hod. 96,52 - firma nám plat snížila a informovala nás až poté co jsme obdrželi výplatní pásky a když jsme se dotazovali - uvedli - firma nemá peníze . Ještě při nástupu mi byly přislíbeny provize po 3 měs. zkuš. lhůtě , když jsem se dotazoval jakým způsobem mi jsou vypláceny , bylo mi řečeno , že jsou zahrnuté v platu , tam však nelze nijak rozpoznat zda tam jsou či nikoliv .
Nyní vím , že odstupné je 3 měs. platy . Výše platů určuje zaměstnavatel či jsou dané ? Sice jsem tuto dohodu podepsal , přesto si myslím , že zaměstnavatel neměl právo mne nutit k podpisu a ze zákona mi tyto platy vyplatit .
Vážená organizace prosím Vás , mám nějakou šanci , aby mi zaměstnavatel zaplatil vyší odstupné ?
Předem děkuji za odpověď .
S pozdravem Chrt
Odpověď z 15.12.2009 15:56
Dobrý den!

Celá situace je závislá na tom, jak jste ukončil pracovní poměr, popřípadě z jakého důvodu. Z Vašeho dotazu totiž není zcela zřejmé, zda jste dostal výpověď od zaměstnavatele či zda s Vámi byl pracovní poměr skončen dohodou či zda nejprve byla podána výpověď a následně tato změněna na dohodu.

V případě, že by byl pracovní poměr ukončen dohodou, záleží na dohodě zaměstnance se zaměstnavatelem, zda bude v dohodě uveden výpovědní důvod či nikoliv. Pokud by byl výpovědní důvod v dohodě výslovně uveden a byl by jím jeden z důvodů uvedený v § 52 písm. a) – c) zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění (dále jen ZP), tzn. § 52 písm. a) ruší-li se zaměstnavatel nebo jeho část, b) přemísťuje-li se zaměstnavatel nebo jeho část, c) stane-li se zaměstnanec nadbytečným vzhledem k rozhodnutí zaměstnavatele nebo příslušného orgánu o změně jeho úkolů, technického vybavení, o snížení stavu zaměstnanců za účelem zvýšení efektivnosti práce nebo o jiných organizačních změnách), pak by Vám skutečně odstupné v souladu s § 67 ZP náleželo.

V případě, že by v dohodě výpovědní důvod nebyl zmíněn, je platné to, na čem jste se se zaměstnavatelem v dohodě domluvili a společně jste podepsali. Teoreticky by bylo možné se se zaměstnavatelem domluvit na změně dohody tak, aby byl do dohody doplněn výpovědní důvod dle § 52 písm. a) až c) ZP, ale s ohledem na chování zaměstnavatele, o kterém ve svém dotazu píšete, se domnívám, že šance na změnu dohody, která by byla ve své podstatě pro zaměstnavatele méně výhodná, je minimální.

V druhém případě by mohl být pracovní poměr ukončen výpovědí danou zaměstnavatelem dle § 52 ZP a to z několika důvodů (viz výše §52 písm. a) – c) ZP). Pokud by byl ukončen pracovní poměr z těchto z výše uvedených důvodů, pak dle § 67 ZP náleží zaměstnanci odstupné ve výši nejméně trojnásobku průměrného výdělku. V tomto případě bych Vám doporučila, abyste se pokusil oslovit svého zaměstnavatele. Toto byste mohl uskutečnit buď osobně či písemně. Když byste volil písemnou podobu, bylo by dobré, kdybyste do dopisu zaměstnavateli vylíčil skutečnosti minulé, stávající a jak byste si představoval, aby zaměstnavatel situaci vyřešil. Samozřejmě by bylo dobré upozornit zaměstnavatele na skutečnost, že dohodnuté odstupné 10 000,- je v rozporu se zákonem- § 67 ZP. Nakonec doporučuji stanovit termín pro vyjádření zaměstnavatele se k celé situaci.

Odpověď na Vaší poslední otázku, která se týká odměňování za práci, je možné najít v šesté části zákoníku práce- http://www.zakonik-prace.com/cz/cast-6/.

S pozdravem a přáním hezkého dne
Odpověděla:
Bc. Lenka Daňhová.
poradce Občanské poradny při Jihočeské rozvojové o.p.s.
Dotaz z 28.11.2009 10:28
Dobrý den , našla jsem si lehkou práci. Jsem v ČID. Jaký je postup v případě onemocnění, práce je na plný pracovní poměr?
Odpověď z 02.12.2009 13:17
Dobrý den,
omlouváme se, váš dotaz nespadá do agendy této webové poradny, která je primárně zaměřena na diskriminační a lidskoprávní problematiku. Doporučujeme vám pokusit se vyhledat odpověď buď v archivu poradny dle jednotlivých oblastí v sekci „Odpovědi“ či prostřednictvím vyhledávače v dotazech a odpovědích na těchto stránkách, nebo se můžete obrátit přímo na pracovníky poradny. Provozní dobu a kontakty najdete v levém menu.

Odpověděla:
Bc. Lenka Daňhová
poradce občanské poradny při Jihočeské rozvojové o.p.s.

Dotaz z 27.11.2009 13:38
Dobrý den, má můj zaměstnavatel právo zakázat mi informovat např. ústně svého kolegu v práci či jinou osobou o výši mé mzdy? Děkuji.
Odpověď z 30.11.2009 16:11
Vážený/á,
zaměstnavatel nesní naléhat za zaměstnance, aby nemohl poskytnout informaci o výši platu. Většinou to funguje tak, že zaměstnavatel upozorní zaměstnance, aby nesdělovat informace tohoto charakteru. Nikdo ale nesní zakázat tuto informaci poskytnout. Výjimkou mohou být pouze informace o výrobních postupech, ale jiné informace poskytovat můžete, žádný právní předpis vám nemůže zakázat poskytovat informace o výši příjmů.
Za ICOS Český Krumlov, o.s. Bc. Tereza Lysoňková- sociální pracovnice
Dotaz z 24.11.2009 07:18
Text Vašeho dotazu
Dobrý den, pracuji v nepřetržitém provozu, tedy 37,5 h týdně. Často odpracuji v měsíci víc hodin než je dáno. Jak se řeší tato situace?
Má právo zaměstnavatel, abych po noční směně přišla na poradu?
Pracuji v cyklu: 2 ranní, 2 odpolední, 2 noční, 2 dny volna. Má právo zaměstnavatel, abych v době svého volna přišla na akce, které zaměstnavatel pořádá? Děkuji za odpověď.
Odpověď z 27.11.2009 12:02
Vážená paní,
omlouváme se, váš dotaz nespadá do agendy této webové poradny, která je primárně zaměřena na diskriminační a lidskoprávní problematiku.
Doporučujeme vám pokusit se vyhledat odpověď buď v archivu poradny dle jednotlivých oblastí v sekci „Odpovědi“ či prostřednictvím vyhledávače v dotazech a odpovědích na těchto stránkách, nebo se můžete obrátit přímo na pracovníky poradny. Provozní dobu a kontakty najdete v levém menu.

Za ICOS Český Krumlov, o.s. Bc. Tereza Lysoňková- sociální pracovnice

Dotaz z 23.11.2009 21:50
Dobrý den,
chtěla bych Vás poprosit o radu. Pracuji v obchodě s dětským oblečením. Tento obchod je v provozu cca od května. Já jsem nastoupila až 17.7. Při smlouvě jsem také podepsala hnotnou zodpovědnost. Dne 17.11. byla na naší prodejně provedena inventura, která ale podle zdělení vedení byla prováděná na věcech už od začátku provozu prodejny. Je možné aby požadoval zaměstnavatel úhradu schodku za invetůru i po mně, když v obchodě nepracuji od začátku a tudíž bych neměla nést zodpovědnost za věci, které "by mohly být ztracené nebo ukradené" v době kdy jsem ještě v obchodě nepracovala. Navíc při mém nástupu předešlé pracovnice pouze nechaly výpovědi na prodejně v den kdy nebyla přítomná vedoucí ani majitel firmy, a také po nich nebyla provedena žádná kontrola zůstatku věcí na obchodě. Může i přesto majitel chtít po mně náhradu škody?
Děkuji za odpověď.
S.
Odpověď z 27.11.2009 12:02
Paní S.,
omlouváme se, váš dotaz nespadá do agendy této webové poradny, která je primárně zaměřena na diskriminační a lidskoprávní problematiku.
Doporučujeme vám pokusit se vyhledat odpověď buď v archivu poradny dle jednotlivých oblastí v sekci „Odpovědi“ či prostřednictvím vyhledávače v dotazech a odpovědích na těchto stránkách, nebo se můžete obrátit přímo na pracovníky poradny. Provozní dobu a kontakty najdete v levém menu.

Za ICOS Český Krumlov, o.s. Bc. Tereza Lysoňková- sociální pracovnice

Dotaz z 14.11.2009 23:14
Text Vašeho dotazu
Dobrý den, mám nařízeno od zaměstnavatele jet na dva dny pracovního školení v době, kdy mám mezi pracovními směnami zrovna volno. Budu tyto dny mít placeny jako pracovní?
Děkuji za odpověď. S pozdravem V.F.
Odpověď z 10.12.2018 09:44
Paní F.,
omlouváme se, váš dotaz nespadá do agendy této webové poradny, která je primárně zaměřena na diskriminační a lidskoprávní problematiku.
Doporučujeme vám pokusit se vyhledat odpověď buď v archivu poradny dle jednotlivých oblastí v sekci „Odpovědi“ či prostřednictvím vyhledávače v dotazech a odpovědích na těchto stránkách, nebo se můžete obrátit přímo na pracovníky poradny. Provozní dobu a kontakty najdete v levém menu.

Za ICOS Český Krumlov, o.s. Bc. Tereza Lysoňková- sociální pracovnice
Dotaz z 13.11.2009 09:36
Dobrý den, jsem již třetím rokem zaměstnaná v jednom turistickém centru. Zaměstavatel mi nyní posunul pracovní dobu. Nikdo se mnou návrh nekonzultoval, pouze mi bylo oznámeno že mám chodit do práce na pozdější hodinu, tak abych měla odpracováno za den 8 hodin dle pracovní smlouvy.Zkrátka rozhodlo se o mne, beze mne.Nová pracovní doba mi zkrátka nevyhovuje, a chápala bych tento krok v turistické sezoně, nikoliv nyní.Mohu se nějak bránit. Písemně jsem nic nedostala, bylo mi to pouze oznámeno ředitelem.Děkuji Anna K.
Odpověď z 16.11.2009 12:10
Dobrý den,
omlouváme se, váš dotaz nespadá do agendy této webové poradny, která je primárně zaměřena na diskriminační a lidskoprávní problematiku. Doporučujeme vám pokusit se vyhledat odpověď buď v archivu poradny dle jednotlivých oblastí v sekci „Odpovědi“ či prostřednictvím vyhledávače v dotazech a odpovědích na těchto stránkách, nebo se můžete obrátit přímo na pracovníky poradny. Provozní dobu a kontakty najdete v levém menu.

Odpověděla:
Ivana Součková, DiS.
poradce Občanské poradny při Jihočeské rozvojové o.p.s.
Dotaz z 12.11.2009 23:32
v prosinci 2002 jsem ukoncila pomer s pracovnim uradem,kde zustal i muj zapoctovy list a odjela pracovat do zahranici.kde jsem doted.loni jsem se pidila po tomto dokladu,ale bylo mi sdeleno,ze v archivu jsou dokumenty jen 5let.takze zmiznul.zadam vas prosim o radu.kde se mam obratit s mym problemem.dekuji
Odpověď z 16.11.2009 11:41
Dobrý den, vážená paní,
ptáte se, kam se obrátit ve Vaší situaci, kdy Vám nebyl vydán zápočtový list zaměstnavatelem. Doufám, že jsem Váš dotaz správně pochopila a že jste tedy byla zaměstnankyní Úřadu práce. Zaměstnavatel má povinnost Vám zápočtový list vydat a pokud tak neučinil, můžete se obrátit se stížností buď na Oblastní inspektorát práce nebo na Úřad práce (proběhne správní řízení). Zaměstnanec se může domáhat vydání potvrzení o zaměstnání a pracovního posudku, stejně jako náhrady škody, u soudu. Pokud zaměstnanci nebyl zápočtový list zaměstnavatelem vydán, může se domáhat jeho vydání kdykoliv, neboť zákon nestanoví pro podání žaloby na vydání potvrzení žádnou lhůtu.

Doporučuji tedy podat bývalému zaměstnavateli písemnou žádost o vydání potvrzení o zaměstnání, v němž zaměstnavatele informujete mimo jiné o tom, že pokud potvrzení o zaměstnání nevydá, tak jak mu ukládá zákoník práce v ustanovení § 313, budete nucena domáhat se svého nároku soudní cestou. Pokud tedy zaměstnavatel nesplní povinnost, a potvrzení nevydá, podáte na něj k soudu žalobu o uložení povinnosti vydat potvrzení o zaměstnání. Doufám, že jsem vše vysvětlila jasně a dostatečně a přeji Vám mnoho úspěchů v řešení Vaší situace.

Odpověděla:
Ivana Součková, DiS.
poradce Občanské poradny při Jihočeské rozvojové o.p.s.
Dotaz z 12.11.2009 22:34
Dobry den,

Moje manažerka se ke mně chová neustále nepřátelsky, při osobním jednání na mě často křičí a osočuje mě z věcí,které jsem neudělala, problémy neúměrně zveličuje.Tvrdí ostatním manažerům,že jsem vůči ní používám vulgární nadavky. Tuto infomaci jsem dostala od jehnoho manažerka,který se mě na to zeptal.

Její výše uvedený způsob chování se opět projevil dne 5.11.09, kdy si mě zavolala do kancelaře, kde na mě začala křičet kvůli emailu,který jsem připravila jako odpověď na vzniklý problem při uzávěrce – vydeletované zaparkované faktury.
Nepatřičné chování manažerky trvá od samého počátku mého nástupu do spol. Honeywell. Ve zkušební době jsem dvakrát kontaktovala HR s žádostí o pomoc.
Moje nadřízená na mě vyvíjela jak pracovní, tak psychický nátlak,přestože věděla,že nezajistila dostatečnou předávku práce od odcházející kolegyně. Tato skutečnost vedla k tomu,že jsem pracovala 10 hod. denně + víkendy. Toto pracovní a psychické vypětí vedlo k mému kolabsu a mé dvoutýdenní pracovní neschopnosti.O tomto incidentu mohu doložit lekařský záznam.
Po návratu z pracovní neschopnosti chtěla, abych ze společnosti odešla. Stejné chování aplikovala i na mou kolegyni kterou požádala, aby podala výpověď a odešla ze společnosti. Celá věc byla v řešení s HR.
Na základě mého pololetního hodnocení jsem začala pracovat na zlepšení svých pracovních i osobních kvalit. V příloze zasílám přehled kurzů,které jsem absolovovala. Také jsem absolovala Six Sigma Green Belt. O nesnesitelné situaci na HIS oddělení již v minulosti informovaly moje kolegyně jejího nadřízeného manažera při One to one. Vyřešil to tak,že jí dal kancelář a komunikační kurz.
Podala jsem písemnou stížnost HR na její chování,kterou jsem doplnila o korespondenci s jejím nadřízeným,kde jsem ho informovala o jejím chování. Doložila jsem i dopisy od bývalých kolegyň,které potvrdily její chování.Také jsem požádala o přeložení na jiné oddělení. Pomluvila mě u ostatních manažerů,že jsem problematická a že se mě chce zabvit. Takže šance na přestup je mizivá.

Doufala jsem,že to povede k nápravě jejího chování, ale ne. Jak se mohu bránit jejím útoků ? Bojím se chodit do práce, čeká na každou chybičku,kterou udělám,aby dokázala moji neschopnost. Chodim domů vystresovana a trpím na časté bolesti hlavy.
Prosím Vás o radu jak se bránit těmto útokům. Mohu podniknout nějaké kroky,abych jí zastavila ? Naše HR s tím nechce nic mít, i když ví,že z našeho oddělení odcházají lidé a hodnocení zaměstnanců na ní bylo velice negativní.

Děkuji Vám za Vaši odpověď

S pozdravem

K.S.
Odpověď z 16.11.2009 09:03
Paní S.,
v případech, kdy vás dotyčná osoba napadá doporučujeme nejenom my, abyste s dotyčným člověkem nejednala sama, někoho při jednání měla či si rozhovor nahrávala. Pokud máte nějakého nadřízeného tak ho na tuto situaci upozornila. V tomto případě jde zřejmě o šikanu ze strany nadřízeného, to by měl v první řadě řešit zaměstnavatel a pokud by to nepomohlo nebo řešení by bylo nedostačující tak inspektorát práce. Ten by měl provést kontrolu a na základě zjištěných informací by měl zaměstnavatel postupovat. Pokud ani to nepomůže může se situace řešit soudně a to žalobou na ochranu osobnosti.

Za ICOS Český Krumlov, o.s. Bc. Tereza Lysoňková- sociální pracovnice
Dotaz z 11.11.2009 14:32
TextManželka zrušila PP dle §56 ZP, pro nevyplacení mzdy ke dni 31.10.2009, mzda ji byla vyplácena nepravidelně, vždy za odpracované hodiny v rozporu s pracovní smlouvou, kde měla stanovenou mzdu za odpracovaný měsíc. Za měsíc září neobržela mzdu žádnou a proto podala zrušení PP ke dni 31.10.2009, které se snažila předat zaměstnavateli dne 2.11.2009 osobně. Zaměstnavatel si toto ponechal a dne 3.11.2009 zrušil PP podle §55 ZP za hrubé porušení pracovní kázně s tím, že se v měsíci září a říjnu nedostavila ani jednou do zaměstnání.Protože se jedná o práci na hotelu, který je nepravidelně v provozu měla nastupovat do zaměstnání na základě telefonické výzvy, což také učinila dne 1,3,4,5,6,21,29.9.2009 a dále 23,24,25.10.2009.Zrušení PP manželkou bylo odesláno dne 3.11.2009 a zaměstnavatel zrušil PP maželky dopisem ke dni 3.11.2009.Otázka je, jak postupovat při vymáhání nevyplacené mzdy a odstupného. Děkuji
Odpověď z 13.11.2009 13:03
Vážený pane,
omlouváme se, váš dotaz nespadá do agendy této webové poradny, která je primárně zaměřena na diskriminační a lidskoprávní problematiku.
Doporučujeme vám pokusit se vyhledat odpověď buď v archivu poradny dle jednotlivých oblastí v sekci „Odpovědi“ či prostřednictvím vyhledávače v dotazech a odpovědích na těchto stránkách, nebo se můžete obrátit přímo na pracovníky poradny. Provozní dobu a kontakty najdete v levém menu.

Za ICOS Český Krumlov, o.s. Bc. Tereza Lysoňková- sociální pracovnice

Doporučuji se obrátit osobně na poradnu ve svém okolí a to co nejdříve. Podívejte se na www.obcanskeporadny.cz pokud nejste z Českokrumlovska.

Strana:    ««  «  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  »» 


Kalendář akcí ICOSu:
Kontakty ICOSu
ICOS Český Krumlov, o.p.s.
ulice 5. května 251
381 01 Český Krumlov
telefon: 380 712 202
e-mail: icos@krumlov.cz
Podporují nás:

© 2001, 2015 ICOS Český Krumlov - all rights reserved.
Realizoval: WA.cz