Vaše dotazy a odpovědi

Na téma: spotřebitelská problematika, finanční gramotnost, exekuce dluhy

 Odpovědi 1 - 10 z celkem 277
Strana:    1  2  3  4  »  »» 
Dotaz z 17.12.2022 17:26
Dobrý den, nevím jestli jsem tady správně. Koupil jsem si chytré hodinky xaomi a kladl si důraz aby byli vodotěsné, protože se chodím koupat do řeky a potřebuji stopky.
Mám telefon xaomi a bez problému se spároval s hodinkami stejné značky.
Při prvním koupání se hodinky sekli a nešlo s nimi nic dělat.( hodinky mají dle návodu voděodolnost 5ATM )Na druhý den se hodinky dali ovládat jen k telefonu se nešlo připojit. Jen díky aplikaci uváděnou v návodu spolu komunikují, ale hudbu a sms nelze přes hodinky provádět.
Odnesl jsem je do DATARTU kde byli koupenya ysvětlil jsem jim svojí situaci.Bylo mi zděleno, že spárování mě bude stát 400 kč, protože jejich zaměstnanecnbude kvůli tomu půl hodiny prodávat a bude se věnovat hodinkám.
Mají na to právo ?

Děkuji za odpověd Sychra J.
Odpověď z 05.01.2023 12:27
Dobrý den,

na základě Vašeho dotazu není bohužel zřejmé zda jste nefunkčnost propojení u prodejce reklamoval či jste s prodejcem řešil pouhé spárování zakoupených hodinek s Vaším telefonem. Uvádíte, že za spárování hodinek s telefonem požaduje prodejce poplatek ve výši 400,-Kč za to, že jejich zaměstnanec nebude pracovat. Prodejce odpovídá za prodané zboží, kdy v případě nefunkčnosti hodinek, jsou povinni nefunkčnost zboží prověřit a reklamaci vyřídit. Kdy by dle mého názoru ze strany prodejce mělo dojít k přezkoušení hodinek aby mohl vyloučit vadu zakoupených hodinek, přičemž prodejce nezodpovídá za samotné spárování hodinek s Vaším telefonem. Přičemž, za to, že Vám pomůže zaměstnanec prodejce spárovat telefon nad rámec svých pracovních povinností, s největší pravděpodobností lze vymáhat poplatek. Závěrem bych Vám doporučila se obrátit přímo na výrobce hodinek, který by Vám mohl poradit se spárováním hodinek s telefonem.

S pozdravem

Za Bezplatnou poradnu mezi §§ Mgr. Markéta Kneislová
Dotaz z 31.10.2022 14:52
Dobrý den, můžu reklamovat neprovedení kroužku pro dceru? Je registrovaná na kroužku jehož lektorka je stále nemocná. Z 10 setkání jich proběhlo 5. Mám právo na slevu? Děkuji Karolína Králová
Odpověď z 13.12.2022 12:19
Vážená paní,

pokud nebyla služba poskytnuta, resp. byla poskytnuta jen částečně, můžete uplatnit reklamaci. Můžete přitom žádat řádné poskytnutí služby, to znamená stanovení dodatečných termínů), přiměřenou slevu, případně můžete od smlouvy odstoupit, pokud vadné plnění ze strany poskytovatele bylo podstatným porušením smlouvy (pokud se dá předpokládat, že byste smlouvu neuzavřela, věděla-li byste o jejím následném porušení).

Odstoupením se smlouva ruší od počátku a smluvní strany mají povinnost vrátit si poskytnutá plnění. Ve vašem případě by se jednalo o částečné odstoupení a vrácení poměrné části zaplacené ceny.

Z dotazu nevyplývá, zda jste se již pokusila tuto situaci řešit. Pokud ne, doporučuji oslovit poskytovatele co nejdříve.

Za Bezplatnou právní poradnu JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 31.10.2022 11:12
Dobrý den, šla jsem reklamovat sandále, které nebyly podle mě nikterak ušpiněné. Byly běžně nošené i prané, ale vypadaly asi špinavě. Prodavačka mi sdělila, že mi boty nevyreklamuje, protože jsou špinavé a oni takové boty vzít nemohou, ale já jsem je již čistila, ale v obchodě mi je nechtějí vzít. Co mám prosím dělat? Děkuji Magda
Odpověď z 13.12.2022 12:19
Znečištění není zákonným důvodem pro zamítnutí reklamace. Míněno je znečištění, odpovídající tomu, že obuv byla běžným způsobem užívána. V případě opravdu závažného znečištění (třeba skvrny od krve, nános bláta) je však přiměřené, aby prodejce požadoval k předání zboží vyčištěné.

Doporučuji tak zanést obuv k reklamaci znovu a požadovat sepsání reklamačního protokolu.

V případě, že reklamace nebude vyřízena, je možné obrátit se na Českou obchodní inspekci.

Více o reklamaci obuvi lze zjistit např. na stránkách https://www.obuvzona.cz/text/blog/n/213.reklamace-obuvi-jak-postupovat?gclid=EAIaIQobChMI2vaBiqWZ-wIVgeh3Ch0kBgqwEAAYAiAAEgIB6fD_BwE


Za Bezplatnou právní poradnu JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 30.10.2022 14:51
Dobrý den, mám dotaz, můžu reklamovat zboží koupení v bazaru? Děkuji za odpověď Novák
Odpověď z 13.12.2022 12:19
Dobrý den,

zboží zakoupené v bazaru reklamovat můžete. Je však třeba si uvědomit, že bazar je obvykle pouhý zprostředkovatel, za vady tak odpovídá předchozí majitel zboží, který je tím, od koho kupujete (na rozdíl od zastavárny). Na tuto skutečnost by vás měli v bazaru upozornit.

Dále je třeba si uvědomit, že u použitého zboží odpovídá prodávající za vady jen omezeně. Není možné reklamovat vady, o kterých jste věděl už při nákupu. Reklamovat tak můžete jen skryté vady, o kterých jste před koupí nevěděl a které vám prodávající zamlčel. Za takové vady se nepovažují vady odpovídající běžnému opotřebení.

Více se o problému můžete informovat na https://www.penize.cz/reklamace/326291-reklamace-zbozi-z-druhe-ruky-horko-tezko.

Za Bezplatnou právní poradnu JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 30.10.2022 11:09
Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Koupila jsem si kalhoty, ale ty se po dvou měsících běžného nošení rozpadly. Šla jsem je reklamovat a v obchodě mi sdělili, že se podle nich jedná o běžné opotřebení a reklamaci mi neuznali. Kam se mohu obrátit o pomoc? Nelíbí se mi jejich přístup, kalhoty byly docela drahé a měly by vydržet více jak 2 měsíce. D2kuji za odpověď Klára
Odpověď z 13.12.2022 12:17
Pokud prodávající reklamaci zamítne, můžete se obrátit na soudního znalce, který posoudí, zda vada skutečně vznikla nešetrným zacházením – nepředpokládám, že po dvou měsících nošení by se mohlo jednat o běžné opotřebení.

V prvních 6 měsících jste ve výhodě vy. Předpokládá se, že zboží bylo vadné už na začátku, a prodejce tak musí prokázat, že tomu tak nebylo – rozhodně nestačí, aby to pouze tvrdil, obvyklý je znalecký posudek. Jestliže tak neučiní (tedy neprokáže, že zboží nebylo vadné od počátku), lze namítat nevyřízení reklamace řádně v zákonné 30denní lhůtě a od smlouvy odstoupit.

Zamítnutí reklamace lze pak následně řešit soudně nebo mimosoudně, prostřednictvím České obchodní inspekce. Jedná se bezplatnou formu řešení sporu, která by měla být rychlejší než klasické soudní řízení a probíhá převážně písemnou formou. Návrh lze podat vyplněním formuláře na stránkách ČOI.

K návrhu je vždy nutné přiložit doklady o skutečnosti, že se vám spor nepovedlo vyřešit přímo s obchodníkem, a stejně tak další písemnosti prokazující skutečnosti, které tvrdíte. Jedná se obvykle o kopii paragonu, potvrzení objednávky zboží, kopii reklamačního protokolu, kopii protokolu o vyřízení či zamítnutí reklamace, příp. další doklady o jiné komunikaci ve věci reklamace.

Nevýhodou mimosoudního řešení sporu je, že k dohodě nelze prodejce nijak nutit a plnění je založeno na dobrovolnosti. Výsledkem je tak písemná či ústní dohoda mezi spotřebitelem a prodejcem, ale pokud ji prodejce částečně nebo zcela nesplní, nezbývá než se obrátit na soud.

Protože nepředpokládám, že byste chtěla věc řešit soudně, doporučuji obrátit se právě na ČOI, případně ještě jednou navštívit prodejce a na skutečnost, že se máte v úmyslu na ČOI obrátit, ho upozornit.

V případě nejasností můžete naši poradnu kontaktovat telefonicky.


Za Bezplatnou právní poradnu JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 29.10.2022 14:51
Dobrý den, prosím vás je v pořádku, když na tržišti nevidím cenu výrobku? Je mi hloupé se ptát kolik to stojí. Děkuji Mrázková
Odpověď z 13.12.2022 12:18
Vážená paní,

podle §12 zákona 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, je prodávající povinen informovat v souladu s cenovými předpisy a přímo použitelným předpisem Evropských společenství spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb zřetelným označením výrobku cenou nebo informaci o ceně výrobků či služeb jinak vhodně zpřístupnit.

V praxi se jedná buď o cenovku přímo u jednotlivého zboží nebo o přístupný ceník.

Za Bezplatnou právní poradnu JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 28.10.2022 14:46
Dobrý večer, jak můžu reklamovat zboží v zahraničí? Koupila jsem si šaty z e-shopu, ale když chci zboří vrátit, musím ho poslat na PO BOX do zahraničí na své náklady. Kdo má hradit náklady do zahraničí? Děkuji Klouzalová
Odpověď z 13.12.2022 12:16
Vážená paní,

v případě, že bude reklamace uznána jako důvodná, má prodávající povinnost proplatit vám poštovné spojené s reklamací (§ 1924 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník).

Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční podnikatelský subjekt, doporučujeme vám se v případě nevyřešení situace obrátit na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci. Můžete tak učinit prostřednictvím internetových stránek www.evropskyspotrebitel.cz. ESC bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska.

Za Bezplatnou právní poradnu JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 26.10.2022 14:44
Dobrý den, prosím vás jak se můžu bránit, když mi pořád volá nějaký pán, který mi nabízí kloubní výživu. Já musím mít pevný telefon jsem už stará, ale vadí mi že mi stále někdo volá. Děkuji Nováková
Odpověď z 13.12.2022 12:18
Vážená paní,

V první řadě je třeba volajícímu důrazně sdělit, že o nabídku nemáte zájem a že si již nepřejete být dále kontaktována a hovor rychle ukončit.

V případě, že i nadále budete nevyžádanými telefonáty obtěžována, můžete se obrátit i na Českou obchodní inspekci. Nevyžádané telefonáty jsou totiž agresivní obchodní praktikou ve smyslu §5a zákona o ochraně spotřebitele. Podle tohoto zákona jsou obchodní praktiky vždy považovány za agresivní, pokud podnikatel opakovaně činí spotřebiteli nevyžádané nabídky
prostřednictvím telefonu, faxu, elektronické pošty, nebo jiných prostředků přenosu na dálku. Česká obchodní inspekce pak může za tyto praktiky udělit pokutu až 5000000 korun.

Za Bezplatnou právní poradnu JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 09.10.2022 16:26
Dobrý den, moje rodiče mají exekuce. Já jsem si založila účet sama u banky kde není potřeba souhlas rodičů. (nejsem plnoletá) Na účet který jsem si založila před pár dny si dávám své našetřené peníze a nechám si tam posílat peníze z brigády. Je riziko, že mi exekutor zablokuje můj nový účet?
Odpověď z 12.10.2022 14:27
Exekutor by Váš účet zablokovat neměl, protože se nejedná o účet povinného. Problém by mohl nastat pouze v případě, že by rodič postižený exekucí měl k tomuto účtu dispoziční právo, což z Vašeho dotazu nevyplývá.

Za Bezplatnou právní poradnu JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 03.10.2022 12:43
jsem důchodce,na svůj důchod mám exekuci,nyní jsem se provdala mám hlásit změnu stavu OSSZ,a exekutorům?s manželem máme sepsanou smlovu o maještkovém režimu
Odpověď z 05.10.2022 14:47
Vážená paní,
Dluhy vzniklé před manželstvím do společného jmění nespadají. Dle našeho názoru tak není třeba exekutorům změnu stavu oznamovat.
Pokud máte uzavřenou předmanželskou smlouvu, nezapomeňte požádat o její registraci do seznamu listin o manželském majetkovém režimu, jinak bude smlouva vůči věřitelům, a tedy i vůči exekutorovi, neúčinná.
České správě sociálního zabezpečení není třeba změnu ohlašovat, protože tento údaj zjistí z centrální evidence, na kterou je napojena.

Za Bezplatnou právní poradnu JUDr. Adéla Kamenská

Strana:    1  2  3  4  5  6  »  »» 


Kalendář akcí ICOSu:
Leden 2023
      
 2  3  4  6  7  8 
 11  13  14  15 
 17  18  20  21  22 
 25  27  28  29 
     
Kontakty ICOSu
ICOS Český Krumlov, o.p.s.
ulice 5. května 251
381 01 Český Krumlov
telefon: 380 712 202
e-mail: icos@krumlov.cz
Podporují nás:

© 2001, 2015 ICOS Český Krumlov - all rights reserved.
Realizoval: WA.cz